FAQ
Här kan du få alla dina frågor om interrail besvarade.
Vad är interrail?
Ett Interrail-pass är ett flexibelt tågpass som låter dig resa med tåg i Europa. Med tåganslutningar vid över 40 000 destinationer och järnvägsräls genom 33 länder är möjligheterna till att skapa ett unikt äventyr näst intill obegränsat! Det globala interrailpasset är giltigt för majoriteten av tågförbindelserna. För vissa tåg tillkommer en extra avgift och särskilda sträckor kräver reservation innan avgång. Läs mer om platsreservation här.
OBS: Interrailpasset går också under namnet “the Interrail Global Pass”
I vilka länder är interrailpassen giltiga?
Interrailpassen är giltiga i alla nedan länder:
Belgien, Bosnien-Herzegovina, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nordmakedonien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike.
Vart kan jag hitta mer information om interrail?
Vi har gått igenom de viktigaste bitarna på denna hemsida, men vi rekommenderar också den officiella interrail-hemsidan och appen ”Rail planner”. Det går också bra att höra av dig till oss med specifika frågor du vill ha svar på eller hjälp att planera din resa.
Vart kan jag hitta tidtabeller för de olika tågen?
Du kan hitta en detaljerad översikt här – inklusive restider och om det finns krav på platsreservationer. Du kan också ladda ner ner den officiella Interrail-appen som har all information du behöver.
Vilka tågföretag kan jag resa med?
Du kan se en översikt över alla deltagande tåg- och färjeföretag här.
Vilket biljettalternativ ska jag välja?
På varje produktsida har vi skapat en kort beskrivning som hjälper dig att välja det pass som bäst passar till din resa. Vi erbjuder nio olika interrailpass (för resande i alla 33 länder). På denna sida har vi dock bara de pass som gäller för ungdomar eller vuxna. Om du reser i en grupp med barn eller seniorer är det bara kontakta oss så hjälper vi till med detta.
Kolla in denna guide som hjälper dig att bestämma vilket interrailpass du borde välja.
OBS: Vuxna får lov att ta med två barn upp till 12 år utan extra kostnad.
Vilka åldersnivåer gäller för de olika biljettalternativen?
Interrail har fyra olika produktkategorier:
- Barn: 4-11 år
- Ungdom: 12-27 år
- Vuxen: 28-59 år
- Senior: 60 år eller äldre
På denna sida har vi dock bara de pass som gäller för ungdomar eller vuxna. Om du reser i en grupp med barn eller seniorer är det bara kontakta oss så hjälper vi till med detta.
OBS: Kunder som innehar ett vuxenpass får lov att ta med två barn upp till en ålder av 12 år utan extra kostnad (de behöver fortfarande biljett). Ungdomar eller seniorer är tillåtna att köpa vuxenpass för att kunna ta del av detta erbjudande. Barn under under 4 år reser alltid gratis (platsreservation är dock nödvändigt från 2 års ålder.
Kan alla köpa (och resa med) ett interrailpass?
Ja! Interrailpassen är tillgängliga för alla europeiska medborgare, oavsett åldersgrupp, och både barn, ungdomar och seniorer får ett rabatterat pris. På denna hemsida kan du köpa ungdoms-, och vuxenpassen men det går bra att kontakta oss så kan vi lösa interrailpass även för barn och seniorer.
OBS: Om du inte är bosatt i Europa så kan du resa på ett EUrail-pass i stället. Om du är europeisk medborgare med giltigt pass eller ID-kort men inte är bosatt inom EU, kan du välja mellan EUrail eller interrailpass.
Hur räknas antalet “resdagar”?
De flesta interrailpass inkluderar ett bestämt antal resdagar inom en viss tidsperiod (t.ex. 30 dagar). En resdag är definierat som den dagen du påbörjar din resa och fram till midnatt samma dag.
För exempel: om din första delsträcka påbörjas kl 08.00 så är det då din resdag startar och du kan resa fram till midnatt den dagen.
Nattåg: Om din resa startar med ett nattåg som går direkt (utan stopp) så behöver du bara logga avgångstiden (med kravet att tåget ankommer efter midnatt).
För exempel: om du stiger på ett tåg i Berlin kl 21.00 och det ankommer kl 09.00 morgonen efter, så räknas det enbart som en resdag eftersom tåget är ett direkttåg utan stopp.
Vad händer om jag tappar bort biljetten eller om den blir stulen?
Eftersom interrailpasset inte är digitalt utan helt fysiskt så har vi ingen möjlighet att återskapa eller skriva ut en ny biljett åt dig, vilket innebär att du måste köpa en ny biljett. Om din biljett blir stulen bör du kontakta de lokala myndigheterna och följa deras instruktioner.
Se också över villkoren i din försäkring. Saknar du reseförsäkring kan vi hjälpa till med detta (i vår försäkring ingår nya resehandlingar för upp till 2000 kr per person och tillfälle, utan självrisk).
Vilken typ av biljett bör jag välja – löpande eller flexibla resdagar?
I grunden finns det två olika typer av interrailpass att välja på och allt handlar om vilket typ av resa du ska göra.
Ska du resa nästan varje dag bör du välja ett pass med löpande antal dagar, t.ex. res hur mycket du vill i 15 dagar.
Om du stannar på varje destination några dagar kan du i stället överväga att välja ett av passen med flexibla resdagar, t.ex. 10 resdagar under 2 månader. Du behöver då inte resa 5 dagar i rad utan sprider ut dina 1 resdagar som du vill under dessa 2 månader.
Varför måste ett “startdatum” anges för passet?
Startdatumet är datumet för första sträckan på din interrailresa och det kommer vara utskrivet på din biljett. T.ex. om du har passet “5 resdagar under 1 månad” med startdatum 1 augusti, så kommer passet att utgå 30 augusti.
Vad är skillnaden mellan 1:a och 2:a klass?
Att välja mellan 1:a och 2:a klass handlar inte bara om budget, utan även om vilken reseupplevelse du önskar få. Generellt är skillnaden mellan 1:a och 2:a klass nivån på komforten samt vilken service och faciliteter som erbjuds.
Första klass:
- Individuellt anpassningsbara säten
- Större utrymme i sidled mellan sätena
- Större benutrymme
- Extra breda bord
- Eluttag på varje säte
- Service: menyer serveras till ditt säte
- WiFi
Andra klass:
- Moderna säten i öppna vagnar
- Kupéer (6 säten)
- Generöst med baggageutrymme
- Multifunktionella bord
- Restaurang- och bistrovagn
- Ett eluttag per dubbelsäte
- WiFi (i vissa tåg)
Vänligen notera att alla olika tågoperatörer i Europa har sin egen tågkonfiguration vilket innebär att hur de olika klasserna ser ut och vad som erbjuds kan variera mycket mellan olika sträckor/länder.
Vad är resekalendern?
Resekalendern får du utskickad tillsammans med ditt pass och det är med detta som du håller koll på dina resdagar.
Resekalendern används för att registrera de resdagar du använder. Det är viktigt, eftersom ditt interrailpass inte är giltigt om du reser på en dag som inte är registrerad i din resekalender.
När en resdag har skrivits in i resekalendern kan den inte ändras. Om du försöker göra det kan det ses som misstänkt fusk. Det är därför du måste fylla i datumen med blått eller svart permanent bläck; inte blyerts. En resenär som inte fyllt i kalendern kan få böter upp till 200 EUR i lokal valuta.
Kan jag köpa Interrails “One Country Pass” av KILROY?
I nuläget kan vi tyvärr inte erbjuda dessa “One Country Pass”
Vilka är de mest populära interrailpassen?
Generellt sett, är de mest populära interrailpassen de globala passen som ger tillgång till resande i alla 33 länder. Av de globala passen är dessa de mest populära:
- 15 resdagar under 2 månader
- 5 resdagar under 1 månad
- 15 löpande resdagar
Erbjuder ni någon rabatt på passen?
Ja! Ungdomar och seniorer får över 20% rabatt på interrailpassen jämfört med ordinarie vuxenpris. Rabatten är redan avdragen på priset som anges när du väljer en ungdomsbiljett på hemsidan.
I tillägg till ovan så får alla som reser på ett vuxenpass ta med två barn under 12 år utan extra kostnad.
Jag vill ändra mitt startdatum, är det möjligt?
Nej, den fysiska biljetten kan inte ändras. Dock går det bra att påbörja din resa inom giltighetstiden på ditt pass. Till exempel om ditt pass är giltigt i en månad, 25 december till 25 januari så kan du påbörja din resa 27 december, men sista giltighetsdag på passet kommer fortfarande vara 25 januari.
Platsreservationer
Hur fungerar det med platsreservationer?
Vi har en hel avdelning tillägnat detta ämne - ta en titt här.
Behöver jag göra platsreservationer?
Nej, men det rekommenderas starkt eftersom vissa tåg och säsonger (högsäsong från mitten på maj till september samt högtider) kan vara väldigt fullbokade. Du kan resa genom Europa på enbart regionaltåg som inte kräver platsreservation, men det kommer ta längre tid och addera flera stopp till din resa.
Vi rekommenderar att planera ett tag i förväg och boka plats åtminstone på din ut- och hemresa.
Kan ni hjälpa mig med platsreservationer?
Vi är glada att hjälpa dig få till din första platsreservation. Vänligen fyll i formuläret längst ned på sidan så återkommer vi inom kort. Vänligen notera att dessa reservationer MÅSTE vara gjorda innan avresa.
I nuläget har vi ingen möjlighet att boka samtliga platsreservationer för din skräddarsydda resplan.
För ytterligare plats- och nattågsbokningar vänligen läs mer på avdelningen om platsreservationer och ladda ner appen Rail Planner App.
Kan jag få bekräftelse på min platsreservation via e-mail?
Ja och nej. I Italien, Frankrike, Österrike, Schweiz, Sverige, Tyskland och Beneluxländerna kan du boka platsbiljett upp till 3 timmar I förväg och få den levererad som e-biljett. Du kan använda självservice bokningssystemet här eller genom att använda appen ”Rail Planner App”.
För platsreservationer i andra länder är det en fysisk pappersbiljett som inte går att få levererad som e-biljett. Här måste du boka senast 8 vardagar före tågets avgång. När du inte reser i högsäsong eller på de mest trafikerade sträckorna är det smidigast att göra din platsreservation direkt på den lokala tågstationen.
Hur lång tid i förväg borde jag göra en platsreservation?
Det är möjligt att reservera plats upp till 90 dagar före avgång, (i några fall 60 dagar före).
Under sommarmånaderna rekommenderar vi att du bokar så långt i förväg som möjligt. Det kan också vara en bra idé att boka tidigt om ni reser i en större grupp och vill vara säkra på att sitta tillsammans.
Varför måste jag betala för platsreservationer när jag redan har ett interrailpass?
Ditt interrailpass ger dig tillgång till flexibelt nyttjande av alla deltagande tågoperatörer. Som innehavare av ett interrailpass behöver du enbart betala för platsreservationen på den specifika sträckan, inte det fulla biljettpriset. Avgiften för platsreservation varierar kraftigt beroende på land och vilken tågtyp det rör sig om.
Vart kan jag hitta en översikt över de olika tågnätverken?
Du hittar en översikt här. När du köper ett interrailpass av KILROY skickar vi också med en fysisk version av kartan som du kan ta med dig på resan.
Jag planerar att enbart resa runt i ett land, fungerar ett interrailpass till detta också?
Om du planerar att enbart resa runt i ett land på din resa som t.ex. Tyskland eller Frankrike är “One Country Pass” ett bättre val. I nuläget erbjuder vi inte dessa pass på vår hemsida men hör gärna av dig till oss så kan vi informera om tillgängliga alternativ för ”One County Pass”.
Jag reser från Danmark, måste jag göra en platsbokning till Tyskland?
När du reser med interrail från Danmark till Tyskland under sommarmånaderna (april till september), är det starkt rekommenderat att göra platsbokning på alla internationella avgångar mellan Danmark och Hamburg. Du kan göra platsreservationen direct på DSB´s hemsida, på din lokala tågstation, I “Rail Planner” appen eller genom att kontakta oss via e-mail.
OBS: Dessa platsreservationer säljer ibland slut väldigt fort så överväg då alternativa datum eller rutter.
Vilka resedokument och ID-handlingar behöver jag ha med mig på resan?
På din resa är det viktigt att du har med dig din interrailbiljett, resekalendern samt någon form av ID-handling (t.ex. pass eller körkort) för att konduktören ska kunna bekräfta passets giltighet och din nationalitet. Kan du inte uppvisa giltiga resehandlingar så riskerar du böter och/eller nekad vidare resa.
Om du reser på en sträcka som kräver platsreservation behöver du också kunna visa upp gitlig platsbiljett för konduktören.
Jag är 18 år gammal och hörde att jag kan få interrailpasset gratis?
Sedan 2018 så har EU erbjudit gratis interrailpass till europeiska ungdomar som fyller 18 år genom ett program som heter ”Discover EU”. Detta måste du själv ansöka om och det kommer med visa krav och riktlinjer för din resa. Du kan läsa mer om det här.
Kan jag resa med ett interrailpass i mitt hemland (landet där jag är folkbokförd)?
Interrailpasset är inte giltigt för inrikesresor i ditt hemland, men det kan användas för att korsa landsgränsen på din väg ut eller hem från din första/sista destination. Din resa måste avslutas inom passets giltighetstid samt för inte överstiga en resdag.
Som exempel: Om du bor i Stockholm kan du resa till Köpenhamn på ditt interrailpass, under förutsättning att du korsar gränsen på samma resdag som resan startades.
Har ni en app?
Vi rekommenderar att använda den officiella “Rail Planner App” – den har all information du behöver för din interrailupplevelse.
Vad borde jag göra om mitt tåg blir inställt?
Gå till den lokala tågstationen så kommer de förse dig med assistans och information i enlighet med de europeiska passagerarrättigheterna.
Kan jag köpa mitt interrailpass på mitt lokala KILROY-kontor?
Ja, självklart! Efter genomfört köp kan du välja vart du föredrar att plocka upp dina resehandlingar.
Mitt interrailpass har fel passnummer eftersom jag har fått ett nytt pass – vad ska jag göra?
Om du har fått ett nytt pass mellan ditt köp och tidpunkten fr avresa så behöver du ta ed bade ditt gamla och nya pass på din resa. Ditt interrailpass kommer att kollas mot ditt ID som i detta fallet är både ditt gamla och nya pass.
Hur säkra är mina tillhörigheter ombord på tågen, finns det låsbara skåp?
Det finns inga sådana skåp, men det finns alltid utrymme för ditt bagage. Se till att hålla uppsikt över ditt baggage och ha värdesaker nära dig genom t.ex. ett pengabälte eller under kudden när du sover på nattåg. Stöld: För att öka säkerheten och minska risken för stöld hålls alla vagnar låsta. Till exempel om du är på ett nattåg och du sover i en 6-bäddskupé och dina vänner finns i en annan tågvagn så kan du inte gå dit då de ofta låser efter midnatt när restaurang/bistrovagnen har stängt.
Hur fungerar det med bagage på tåg?
Till skillnad från när du flyger finns generellt sett inga begränsningar när det kommer till storlek och vikt på ditt bagage bland de europeiska tågoperatörerna. Ett fåtal av bolagen har utskrivet en begräsning i det finstilta men även dessa är väldigt generösa och i praktiken är det ingen som kollar detta ändå. Vår rekommendation när det kommer till val av väska för ditt interrailäventyr är en rejäl ryggsäck eller duffel som lätt kan stuvas undan på tågen och samtidigt frigör dina händer vid transport, i stället för en rullväska eller liknande.
Finns det några visumkrav för något av länderna som ingår i interrailpassen?
Medborgare av- och bosatta i EU-länder behöver inga visum för att resa inom EU. Det finns några undantag för Balkan och Turkiet (danskar, finnar, svenskar och islänningar behöver inte e-visa men detta krävs för norskar, holländare och belgare). Ett e-visa med 3 månaders multi-entry kostar ca 35 EUR och kan ansökas om online via denna sida: https://www.evisa.gov.tr/en/
Har nattågen duschar och toaletter?
Ja. Ibland finns det även sovkupéer med privata toaletter, dock till ett högre pris såklart.
Behöver jag packa sovsäck till nattågen?
Nej. Sängkläder ingår på samtliga nattåg (i sovkupé). Beroende på typ av kupé kan sängen vara bäddad åt dig i förväg eller så ligger sängkläderna på din plats och du bäddar ordning själv.
Har alla tåg wifi?
Nej. Dock så blir det vanligare och vanligare att tågbolagen erbjuder gratis wifi på de längre sträckorna. De har också egna underhållningssystem med spel, tv, tidningar på olika språk.
Har alla tåg AC/fläktar/ventilation?
Tyvärr inte. Det finns t.ex. inte på de gamla tågen nere på Balkan, men då har de i stället fönster som går att öppna för att få frisk luft.
Tillgänglighetsanpassning
Jag är rullstolsburen, kan jag åka på interrail?
Ja det kan du! De flesta väst-europeiska länder har ramper för att ta sig in och ut ur tågen. En del extra planering kan såklart vara bra men överlag så ska det inte vara ett problem.
Frakt, leverans och returer
Jag vill resa om ett par dagar, kan ni skicka interrailpasset till mig online?
Tyvärr inte. Interrailpasset ä ren fysisk biljett som ställs ut med din personuppgifter och dessa måste du ha med dig på din resa. Vi strävar alltid efter att skicka ditt pass så fort som möjligt och normal mottar du ditt pass inom 2-5 arbetsdagar.
OBS: Startdatum för din resa bör på grund av ovan alltid vara minst 10 dagar efter ditt köp.
När kan jag förvänta mig att biljetterna ankommer?
Vi börjar handlägga din order så snart som vi har mottagit din betalning. Alla beställningar är normalt processade inom 1-2 arbetsdagar. Alla handlingar skickas sen genom snabba och spårbara brev genom Postnord eller DHL och du mottar det inom 2-5 arbetsdagar. Brevet levereras till ett postutlämningsställe nära dig och du behöver ta med ett ID för att hämta ut leveransen.
Jag kommer inte nyttja min platsreservation, kan jag få den återbetald?
Generellt sett kan du få kostnaden för din platsreservation återbetald om:
- Platsreservationsbiljetten gjordes av KILROY
- Ditt individuella reservationsvärde överstiger 25 EUR
- Vi mottar din förfrågan om återbetalning via e-mail senast 2 arbetsdagar före avresa.
- Biljetten är stämplad som “unused” – detta gjörs på den lokala tågstationen åtminstone end ag före avresa
Summan som vi kan återbetala beror på vilken biljettyp och vilket tågbolag den är. Vi återbetalar summan direct till det kontokort som användes vid köp av biljetten.
Vi återbetalar inte eventuella serviceavgifter.
OBS: vänliga notera att Eurostar-tågen inte erbjuder någon återbetalning.
Varför måste jag betala en fraktkostnad?
Ett interrailpass är en fysisk pappersbiljett som du behöver ta med och visa för tågkonduktören. Eftersom det är ett värdedokument så skickar vi alla handlingar genom spårbara paket med Postnord/DHL för att säkerställa att du får din biljett på ett snabbt och säkert sätt. Priset för frakten är beroende av våra fraktkostnader men står alltid specificerat på utcheckningssidan.
Kan jag plocka upp mitt interrailpass på det lokala KILROY-kontoret?
Tyvärr inte i nuläget. Vi skickar alla handlingar direkt från vårt huvudkontor i Köpenhamn.
Kan jag förlänga mitt interrailpass under resans gång eller uppgradera med extra resdagar?
Tyvärr inte. Vänligen kontakta oss med din specifika fråga så hjälper vi dig så gott vi kan.