Boka flyg

Type

Resenärer

Vuxna (12 år+)

+
{{ adultsValue }}
-

Barn (0-11 år)

+
{{ childrenValue }}
-

Spädbarn under 2 år (inget säte)

+
{{ infantsValue }}
-

{{ validationErrorMessage }}

Flexibility

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

9 Endast valda datum

Type

Resenärer

Vuxna (12 år+)

+
{{ adultsValue }}
-

Barn (0-11 år)

+
{{ childrenValue }}
-

Spädbarn under 2 år (inget säte)

+
{{ infantsValue }}
-

{{ validationErrorMessage }}

Flexibility

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Sök flyg

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Sök flyg

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Detta fält behöver vara ifyllt

Sök flyg

Vi hittade {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} samt {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} för '{{ searchTerm }}'

0 Results found

{{ cardLists.others.label }}

Se fler sökträffar [{{ count.others.count - cardLists.others.searchItems.length }}]
Se fler sökträffar [{{ count.help.count - helpResultsData.length }}]

{{ cardSlider.label }}

Se fler sökträffar [{{ cardSlider.total - cardSlider.searchItems.length }}]
Se fler sökträffar [{{ count.help.count - helpResultsData.length }}]

Hittar du inte det du letar efter?

Hör av dig till oss så hjälper en av våra grymma reseexperter dig att hitta din drömresa.

Vänligen fyll i alla fält

Kontakta oss

Drömmer du om ett nytt äventyr? Du kanske har ett hum om vad du vill göra och vart du vill resa men behöver bolla med någon som har gjort något liknande. Eller du kanske bara inte vet var du ska börja. Hör av dig till oss med dina drömmar, så hjälper vi dig att uppfylla dem.

Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i

Tack för ditt mejl!

Vad kul att du hör av dig! Vi återkommer till dig inom kort. Vill du nå oss innan dess kan du kontakta oss via chatt eller telefon på nummer 0771 – 545 769. Se våra öppettider här

Det har hänt att våra mejl har hamnat i spamfiltret – så ta gärna en titt där om du saknar mejl från oss.

Vi hörs snart!

KILROY

OBS! Behöver du avboka din flygresa utanför våra öppettider behöver du även meddela och avboka din flygresa direkt hos flygbolaget, för att du ska ha möjlighet till återbetalning.

Boka ett möte och träffa oss i person, eller ta det över telefon. Vi ger dig råd, förslag och vägledning - helt kostnadsfritt! Våra öppettider är kl. 11.00-18.00 måndag till torsdag, kl. 11.00-17.00 på fredagar, samt 11.00-15.00 på lördagar (Stockholm).

Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i
Detta fält behöver fyllas i

Vad kul att du hör av dig!

Vad kul att du vill snacka resor med oss! Vi återkommer till dig och bekräftar tid och plats inom kort.

Vi har för tillfället problem med att våra e-mail ibland fastnar i spamfiltret hos våra kunder. Kolla därför i ditt spamfilter om du saknar svar från oss! 

Vi finns på plats:
Måndag-torsdag 9.00-18.00 (chatt och butik)
Fredag 9.00-17.00 (chatt och butik)
Lördag 11.00-15.00 (chatt och butiken i Stockholm)

Vi ser fram emot att vara en del av planeringen av dina drömupplevelser utomlands. Hoppas att inspirationen är på topp - för nu kör vi!

OBS! Behöver du avboka din flygresa utanför våra öppettider behöver du även meddela och avboka din flygresa direkt hos flygbolaget, för att du ska ha möjlighet till återbetalning.

En kopia av ditt meddelande har skickats till din mail.

Kontakta oss Chatt
Kontakta oss Chatt

Resevillkor

KILROY SWEDEN AB SÄRSKILDA REGLER OCH VILLKOR

1. Avtalet 

När du har betalat din bokning har du och KILROY ingått i ett avtal. De generella regler som nedan följer är det som du bör veta när du ingår i ett avtal med oss. Har du bokat en paketresa så förhåller vi oss även till de enligt Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018. Definitionen av en paketresa är: En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster som avser samma resa. Med resetjänst menas:

  • Passagerartransport, till exempel flyg eller buss
  • Inkvartering, till exempel hotell eller stuga
  • Hyrbil eller hyra av motorcykel
  • Turisttjänst, till exempel konsert, museibesök eller annan utflykt
  • Resan ska pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning

För att utgöra en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av en och samma näringsidkare vid samma tillfälle eller inom 24 timmar.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.

De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet. De allmänna reglerna för paketresor följer efter KILROYS speciella regler nedan.
Har du endast bokat flyg online – läs våra regler för dessa bokningar här.

2. Ditt ansvar

Det är viktigt att vi får korrekta uppgifter om namn och ålder. Eftersom vi förmedlar dina uppgifter genom bokningssystem till andra parter som t.ex. flygbolag så behöver du boka in dig med exakt samma namn som står i passet. Om felaktigt/felstavat namn eller fel ålder har angivits vid bokningstillfället tar vi ut en avgift på minst SEK 1500 för omskrift av biljetten. Detta förutsatt att det går att ändra biljetten enligt flygbolagets regler, många flygbolag accepterar inte namnändringar!

Det är därför viktigt att du läser igenom ditt erbjudande och om du ser något felaktigt – kontakta oss direkt så ska vi göra allt vi kan för att rätta till det.

3. Pass, visum, vaccinationer och inreseregler

Du ansvarar själv för att du har ett giltigt pass, nödvändiga viseringar och vaccinationer. Visuminformation inhämtas hos respektive lands ambassad. Tips är att ta kontakt med visumservice.se för rekommendationer. Tänk även på att inte alla länder tillåter inresa på en enkelbiljett, du behöver därför kolla upp detta med respektive lands ambassad om du inte redan bokat en utresa från landet också.

Vi rekommenderar att du i god tid innan avresa kollar upp viktiga saker som:

- Pass, behöver det förnyas, hur länge är det giltigt, vad gäller för de länder jag ska resa till?

- Visum, behöver jag visum när jag reser? Observera att vissa länder kräver visum även vid en     mellanlandning, läs mer om pass och visum på www.visumservice.se 

- Vaccinationer, vad krävs dit jag ska åka? www.vaccinationsguiden.se , vad har du för grundskydd och vad behöver fyllas på?

- Inreseregler, vad krävs för att få åka in i landet och allmänna hälsosituationen på mitt resmål, https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

Innan avresa till USA måste du ansöka online om ett inresetillstånd (ESTA). Du ansöker på följande webbsida: https://esta.cbp.dhs.gov . Detta måste göras minst 72 timmar innan avresa. Om du inte har gjort det kan du bli nekad att komma in i USA. Kom ihåg att du måste ansöka om ESTA även om du endast mellanlandar eller har ett tekniskt stopp i USA på vägen till eller från en annan destination.

4. Resehandlingar

När din resa är betald kommer ett mejl till dig med de dokument som du behöver på resan. De flesta flygbolag behöver idag inte se en fysisk biljett och du kan ofta checka in online och få ett boardingkort i din mobil eller i en automat på flygplatsen. För säkerhetsskull rekommenderar vi att man skriver ut sina färdhandlingar samt sparar dem elektroniskt så att det går att få tag på dem under resan.

Du har även tillgång till Tripcase där du kan se din resplan och även få notiser om ditt plan är försenat eller har bytt gate osv. Gå in på Tripcase.com eller ladda ner appen. Använd samma mejladress när du skapar en användare på Tripcase som du använde vid din bokning med KILROY. Är du ute på en resa som innehåller flera flygsträckor kan det vara bra att ta för vana att kolla upp flygtiderna på Tripcase någon dag innan varje avresa.

5. Flygresor 

Det är viktigt att du avbokar en flygning om du inte har för avsikt att resa. Om du inte utnyttjar din utresa vid en tur - och returresa blir din återresa avbokad av flygbolaget. Vid bokning av flera olika sträckor i samma biljett kan flygbolaget avboka framtida sträckor av biljetten om kunden inte dyker upp på sina reserverade flygningar.

5.1 Check-in

De flesta flygbolag erbjuder dig möjligheten att i förväg checka in och boka sittplatser online via sin webbplats. Detta kan vanligtvis göras från 3 dagar till 22 timmar före avgång. Kontrollera vad som gäller för incheckning online med dina berörda flygbolag. Vill du istället ha hjälp med detta innan avgång kan du också kontakta oss som kan göra detta mot en avgift på 150 SEK.

Vid check-in behöver flygbolaget din bokningsreferens. Då är det inte din "KILROY referens" utan flygbolagets referens, ”Airlines reference”, som du hittar på din bifogade resplan eller i TripCase.

Vi rekommenderar att du är i god tid på flygplatsen före din avresa. Det kan vara långa köer till incheckning, säkerhets- och passkontrollen.

5.2 Bagage

Kontrollera alltid din tillåtna bagagevikt innan avresa, vikterna kan variera beroende på flygbolag och destination. Denna information hittar du bäst på flygbolagets egen hemsida. Den tillåtna bagagevikten som ingår i din flygbiljett hittar du även i bifogad resplan. Önskar du ha med extra- eller specialbagage kontakta oss eller flygbolaget direkt. Observera att inte alla flygbolag inkluderar måltider eller incheckat bagage i flygpriset, detta kan även gälla på längre sträckor och det är du som resenär som ansvarar för att kontrollera detta. Du ser detta på din resplan eller i TripCase.

5.3 Lokala skatter

Vissa länder har lokala skatter som måste betalas på flygplatsen. Det rör sig ofta om en mindre summa men det är bra att ha lite kontanta medel i destinationens lokala valuta vid avresa.  

6. Ändring av flygbiljetter/övriga produkter

Många av våra biljetter och övriga produkter är ändringsbara mot en avgift. Ändring av din flygresa innan avresa görs av den butik där du ursprungligen bokade in resan. Ändring av din flygresa eller övriga produkter efter att du lämnat Sverige görs lättast genom att kontakta din reseexpert, alternativt direkt på plats med leverantören/flygbolaget. Ändring av datum eller av din resrutt medför alltid en kostnad.

Du kan komma i kontakt med din personliga reseexpert för att få hjälp under våra öppettider.

Behöver du avboka din flygresa under helg och utanför våra öppettider behöver du meddela och avboka din flygresa direkt hos flygbolaget, för att du ska ha möjlighet till återbetalning.

7. Tystnadsplikt

Vi har tystnadsplikt gällande din resa. Detta innebär att vi inte lämnar ut uppgifter om tider och resplan till någon annan än resenären. Du kan dock dela med dig av din resplan genom att dela Tripcase med dina anhöriga så att de kan följa dig under resans gång.

8. Avbokning

Vid bokning av resa, eller enstaka delarrangemang, erbjuds du alltid en avbeställningsförsäkring. Vi erbjuder två olika avbeställningsförsäkringar; en som gäller fram till dess att du reser från Sverige och en som även gäller fram till att du påbörjar delarrangemang längs med vägen. Avbeställningsskyddet måste tecknas i samband med din första betalning/deposition och går inte att lägga till i efterhand. Du kan inte heller avboka en avbeställningsförsäkring i efterhand. I din bekräftelse framgår vilket av skydden som du har. För avbeställningsförsäkringen gäller följande regler:

  • Avbeställningsförsäkring 6%

Har du tecknat KILROY’s avbeställningsförsäkring innan avresa kan du avboka din resa senast 24 timmar innan avresa från Skandinavien, hos något av våra KILROY-kontor. Detta förutsatt att det sker under våra öppettider. Om vi inte har öppet behöver du avboka ditt flyg direkt hos flygbolaget och övriga produkter nästkommande vardag hos din reseexpert.

Avbokningsregler enligt villkor. Ingen självrisk vid uppfyllande av regler och dokumentation av skador. Läs mer i försäkringens villkor som medföljer i din bokningsbekräftelse.

  • Avbeställningsförsäkring Plus 7%

Har du tecknat KILROY’s avbeställningsförsäkring Plus kan du även avboka delarrangemang längs med resans gång. Avbokning måste ske hos något av våra KILROY-kontor eller direkt med leverantör senast 24 timmar innan resa eller delarrangemang påbörjas. Ingen självrisk vid uppfyllande av regler och dokumentation av skador. Läs mer i försäkringens villkor som medföljer i din bokningsbekräftelse.

Övriga avgifter som serviceavgift, avbeställningsförsäkring samt ISIC/IYTC kort återbetalas aldrig.

  • Avbokning utan avbeställningsförsäkring

Har du inte tecknat någon avbeställningsförsäkring, eller ej innehar ett giltigt intyg för din avbokning, så gäller att KILROY tar ut en administrativ kostnad för att hantera avbokningen utöver kostnaden som våra leverantörer tar ut vid avbokning. Den administrativa kostnaden är mellan 500 – 2000 SEK per person och beror på omfattningen av din bokning. Observera att många leverantörer har 100% avbokningskostnad redan 30 dagar innan avresa samt att flygbolagen ofta har 100% avbokningskostnad direkt efter bokning. Fråga din reseexpert om du är osäker på vad som gäller för just din resa.

9. Internationellt student- eller ungdomskort 

Du som reser på en biljett som kräver ett Internationellt student- eller ungdomskort måste ha med dig kortet på resan antingen ett fysiskt kort eller digitalt i din ISIC-app. Du måste på begäran av flygbolaget kunna visa ditt giltiga ISIC/IYTC kort tillsammans med giltig legitimation.

Kortet beställer du av KILROY´s reseexperter i butik/telefon/mejl eller på vår webbplats. Du får kort efter beställningen ett mejl med information om hur du ska ladda upp foto samt giltiga dokument. Till ISIC kortet behöver du även ladda upp ett intyg på att du är en aktiv student.

Så snart vårt servicecenter har godkänt dina uppladdningar, inom 24 h på vardagar, så kan du aktivera ditt kort i appen. Du får även ett tillfälligt kort via mejl i PDF format. Har du beställt ett fysiskt kort så får du detta med posten inom 2 veckor. 

10. Reseförsäkring  

Som medlemmar i SRF och enligt deras regler för paketresor är vi skyldiga att kontrollera att våra kunder har en giltig reseförsäkring. Vi rekommenderar alla våra kunder att teckna Europeiska ERV’s reseförsäkringar som är en heltäckande reseförsäkring och finns i olika utformningar för att passa dina behov som resenär. Denna försäkring tecknar du lättast via din reseexpert.

11. Vid kriser och katastrofer

Vi rekommenderar att du inför din resa laddar ner UD’s app – ”Resklar”, där kan du hitta information om länder du ska resa till samt nummer till ambassader och UD - Utrikesdepartementet.

Vid en akut händelse på ditt resmål har vi följande rekommendationer:

- Kontakta dina nära anhöriga så fort som möjligt

- Behöver du medicinsk hjälp ring SOS eller alarmcentralen för din försäkring

- Behöver du hjälp med dokument, pass osv. kontakta närmaste ambassad eller ring till UD-jouren: +46 8 405 50 05

- Följ lokala rekommendationer på plats

- Behöver du få hjälp med ändringar av din flygbiljett så kan du kontakta oss eller flygbolaget direkt

12. Reklamationer

Har du klagomål gällande den tjänst/produkt du har köpt hos KILROY vill vi gärna att du kontaktar oss så fort som möjligt. I första hand är det viktigt att påtala problemet på plats för att vi ska kunna rätta till det som blivit fel med en gång. Vi samarbetar med många leverantörer och de vill såklart att du ska vara nöjd med deras produkt, så berätta alltid direkt om du inte är nöjd. Om problemet kvarstår - dokumentera så mycket som möjligt. Kom ihåg att spara eventuella boardingkort och kvitton. Det förenklar och skyndar på hanteringen av ärendet. De flesta problem kan lösas under resan, ju tidigare desto bättre, medan andra fall som tvister måste behandlas och beslutas först efter att resenären kommit hem.

Vi behöver en skriftlig reklamation inkommen senast 1 månad efter hemkomst och det kan ta upp till 4 veckor för oss att lämna svar. Om du redan har kontaktat oss och inte är nöjd med KILROY´s hantering av ärendet kan du gå vidare med ditt klagomål till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden eller The European Commission’s Online Dispute Resolution.

13. Kontakt

Behöver du komma i kontakt med oss under resans gång hittar du våra kontaktuppgifter här. Om vi inte har öppet så hänvisar vi till våra leverantörers kontaktuppgifter – dessa hittar du på respektive voucher/bokningsbekräftelse.

KILROY SWEDEN AB ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PAKETRESOR

För resan gäller Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018. Definitionen av en paketresa är: En paketresa består av en kombination av minst två olika resetjänster som avser samma resa. Med resetjänst menas:

- Passagerartransport, till exempel flyg eller buss.

- Inkvartering, till exempel hotell eller stuga.

- Hyrbil eller hyra av motorcykel.

- Turisttjänst, till exempel konsert, museibesök eller annan utflykt.

- Resan ska pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning.

För att utgöra en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av en och samma näringsidkare vid samma tillfälle eller inom 24 timmar.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.

De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.

1. Avtalet

1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.

1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.

1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.

1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.

1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.

1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.

1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett

1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.

1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.

1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.

1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.

1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar

2. Pris och betalning

2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.

2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.

2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.

2.4.1 Påminnelse skickas inte ut vid utebliven betalning.

2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.

2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.

3. Resenärens rätt till ändring och avbeställning

3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.

3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen.

Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.

4. Resenäres rätt att överlåta avtalet

4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.

4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.

4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.

5. Ändringar före avresan

5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.

5.2 Ändring av priset

5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.

5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.

5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.

5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.

5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtaladeavresedagen.

5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.

5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift

5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.

5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.

5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser

5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.

5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.

5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. En gällande avrådan från UD ska alltid anses utgöra grund för uppsägning.  

6. Arrangörens ansvar för paketresans genomförande

6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2 Väsentliga fel

6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.

6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.

7. Om prisavdrag och skadestånd

7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.

7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.

7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.

7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.

Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast

  • 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
  • 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
  • 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar

7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.

7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.

8. Reklamation

8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.

8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

9. Resenärens ansvar under resan

9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.

9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.

10. Arrangörens skyldighet att tillhandahålla assistans

Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.

11. Tvistlösning

Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr