VILLKOR FÖR PAKETRESOR
Kunden förväntas att grundligt läsa igenom villkor och avtal för resan. Grunden för avtalet består av följande delar: resans innehåll inkl. praktisk information och prisinformation, faktura, dokument, resplan samt dessa resevillkor. Om särskilda villkor gäller för resan ska detta anges i resehandlingarna eller skriftligen via e-post, annars är det nedan resevillkor som gäller.
Utöver lagstiftningen om utökat ansvar för researrangörer är KILROY Sverige AB även medlem i danska Rejsegarantifonden och har medlemsnummer 2971.
Kunden är skyldig att läsa, och vid behov, skriva ut all relevant information och dokument.
1.Ingående av avtal
1.1 AVTALET
Ett avtal om köp av paketresa mellan kunden och KILROY har ingåtts och är bindande för båda parter när reseförslaget accepterats av kunden och en betalning görs inom den angivna betalningsfristen. Dessförinnan har kunden elektroniskt mottagit och accepterat dessa villkor.
Kunden är, genom bekräftelse, själv skyldig att kontrollera att det fullständiga namnet, som anges i passet, är korrekt skrivet och att alla tider/datum på resehandlingarna är korrekta. Felaktiga uppgifter kan leda till att du nekas inresa, ombordstigning eller annat deltagande. Vid bekräftelse av bokningen godkänner kunden att informationen är korrekt. Om ett fel upptäcks efter att det har bekräftats är KILROY ej ansvarig och kunden får själv stå för eventuella kostnader eller förluster som kan uppstå.
Fel i namn kan leda till nekad ombordstigning. Svenska bokstäver (Å, Ä, Ö) och bindestreck är inte tillåtna, så dessa tas bort och/eller anpassas vid bokning. KILROY ansvarar inte för fel namn/födelsedatum efter att biljetterna har bekräftats.
1.1.1 Dina personuppgifter
När kunden ingår ett avtal accepterar den KILROYs behandling av personuppgifter. För att kunna erbjuda bästa möjliga service och underlätta resan, samt uppfylla bokningskraven från våra samarbetspartners, leverantörer och/eller immigrationsmyndigheter, måste KILROY ibland be kunderna att vidarebefordra personlig information. Observera att all sådan information endast kommer att användas i samband med själva bokningen. Kunden kan när som helst vägra att skicka denna information till KILROY eller begära att den raderas, men detta kan begränsa KILROYs möjligheter att slutföra bokningen. Kunden ombeds läsa mer om behandlingen av personuppgifter i vår integritetspolicy på vår hemsida.
1.2 RESEDOKUMENT
KILROY skickar resedokument för resan till kunden direkt efter bokning och betalning. Detta, liksom annan korrespondens, kommer att skickas till den e-postadress som kunden angett när denne bokar resan. Kunden är i övrigt skyldig att lämna de kontaktuppgifter som krävs för att KILROY ska kunna kontakta kunden och resesällskapet i samma bokning, både före och under resan.
Kunden är skyldig att gå igenom den skickade fakturan/resedokument så snart den mottagits och omgående återkomma till KILROY om informationen ej är korrekt. Detta gäller även alla som är bokade på samma resa och inkluderas i samma bokning.
1.2.1 Faktura/Resedokument
Resedokumenten är en översikt över resebokningen. Här anges det fullständiga namnet, betalningsuppgifter, visuminformation, en resplan med relevanta flygtider (lokal tid) samt all annan aktuell information. Oavsett vad som anges på annan plats är informationen på resedokumenten de aktuella och gällande. Resedokumenten är också kundens kvitto för bokning och betalning. Vi rekommenderar att du säkerställer tillgång till alla resehandlingar under hela resan, till exempel genom att skriva ut och ta med dem samt lämna en kopia till anhörig hemma.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1 PRIS
Priset för resan anges vanligtvis som ett totalpris. Det innebär att den omfattar alla reseelement i fråga om transport och vistelse samt obligatoriska skatter och avgifter. Det kan förekomma lokala avgifter på plats på destinationen. Dessa tas inte ut vid bokning av resan eftersom de måste betalas personligen på plats. Ha alltid internationell valuta redo för dessa, vilka exempelvis kan innefatta flygplatsavgifter, visumkostnader eller nationalparksavgifter. Några av våra leverantörer kräver en så kallad 'local payment' som täcker avgifter på resan. Dessa lokala avgifter anges vanligtvis i resedokumenten eller i reseprogrammet. Observera att avgifterna kan ändras från bokning av resan till avresedagen.
2.2 BETALNINGSVILLKOR
Vid bokning betalas resans totala pris om inget annat anges. Villkoren avgörs av resans karaktär och våra leverantörers villkor och detta ska framgå tydligt på reseförslaget/resedokumentet. Detta gäller vanligtvis för resor med begränsad tillgänglighet (till exempel Inkaleden), vissa flygresor och generellt för bokningar som görs nära inpå avresa. Vid delbetalning (deposition) av resa så ska slutbetalning ske i enlighet med avtalet och det som angetts i reseförslaget/resedokumentet.
3. AVBESTÄLLNINGS- OCH RESEFÖRSÄKRING
3.1 AVBESTÄLLNINGSFÖRSÄKRING
KILROY erbjuder en avbeställningsförsäkring i samarbete med ERV Danmark.
Köp av denna avbeställningsförsäkring måste göras i samband med bokning/bekräftelse av resan, alltså i samband med betalning av resan, även betalning av deposition.
3.2 RESEFÖRSÄKRING
Enligt svensk lag är KILROY skyldig att upplysa och rekommendera att alla våra kunder har reseförsäkring på både kortare och längre resor.
Alla KILROYs resenärer måste ha en reseförsäkring som åtminstone täcker sjukvård och hemtransportkostnader. En bra reseförsäkring omfattar olycksfall, egendom, sjukdom, ansvarsskydd och annat som kan bli en dyr erfarenhet om du inte har en giltig försäkring. Kontrollera att din reseförsäkring uppfyller dina behov tillräckligt bra och att den gäller för hela resan eller boka den via KILROY. Alla resenärer uppmanas att informera KILROY om var de har sin reseförsäkring. KILROY erbjuder reseförsäkring från Gouda Reseförsäkring. Se mer information på vår hemsida.
Observera att om du ändrar din hemresa till ett senare datum är du själv ansvarig för att förlänga din reseförsäkring i enlighet med detta – innan den går ut. Det rekommenderas att du gör en kopia av dina resehandlingar, inklusive pass, vaccinationskort och försäkringsintyg. Skulle olyckan vara framme och du förlorar/blir bestulen på dina värdehandlingar, så blir det lättare att få dessa utbytta om du gjort en kopia.
Det rekommenderas att man i samband med täckning av reseförsäkringen säkerställer att försäkringen även täcker bagage. Reklamationer om bagageskador, borttappat eller försenat bagage måste göras direkt till flygbolaget och en skaderapport (PIR-rapport) måste fyllas i på flygplatsen omedelbart efter att skadan har inträffat.
Försäkringskrav eller behov av försäkringshjälp i samband med resan skall riktas direkt till försäkringsbolaget.
4. KUNDENS ALLMÄNNA SKYLDIGHETER
4.1 PASS, VISUM OCH VACCIN
Där inget annat uttryckligen anges gäller informationen om viseringar i resedokumenten endast för svenska medborgare och innehavare av svenska pass. Det är därför kundens skyldighet att informera KILROY om du inte har ett svenskt pass eller om du har dubbelt medborgarskap. Visuminformationen är relaterade till den angivna resplanen. Om du planerar att ändra din resa (även resans längd) kan andra regler gälla. Observera att visumreglerna kan komma att ändras mellan tidpunkten för bokningen och tidpunkten för avresan. Visumformaliteterna måste vara i ordning före avresa och måste dokumenteras vid incheckningen. För hjälp med visumansökning kan man kontakta Visumservice. OBS! Var uppmärksam på att visum kan krävas i samband med en transit/mellanlandning. Se UD:s reseinformation för gällande inreseregler för svenskar.
Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter hemkomsten från destinationen och det måste finnas tillräckligt med tillgängliga sidor i passet för stämplar och visum för hela resan. Observera att passet ska vara helt och inte innehålla lösa sidor.
Inträdesbestämmelser till många länder innefattar krav på vaccination och bevis på detta. Resenären ansvarar för att ha detta i ordning före avresa/inresa genom att kontakta läkare/vaccinationscentral.
Utländska medborgare måste konsultera sin egen ambassad eller konsulat angående visum och kontakta en läkare/vårdcentral angående vaccinationer. KILROY anses ej ansvara gentemot konsekvenserna av uteblivna visum, vaccinationer och dokument för kunden.
Observera att expeditionstiden för visum varierar från land till land, och i vissa fall kan den uppgå till månader. Om visumansökningar hanteras via KILROY kan en serviceavgift för detta tas ut. KILROY tar inget ansvar för kunder som avvisas vid gränsen. Vissa länder kräver att man har lokal valuta tillgänglig samt giltig returbiljett vid ankomst.
Barn måste ha ett eget pass. Observera att flera länder kan ha särskilda regler för inresa med barn som man inte har full föräldramyndighet över. I sådana fall bör du alltid kontrollera UD:s hemsida eller kontakta ambassaden/konsulatet för ytterligare information om vilka särskilda inresekrav som gäller i det aktuella landet.
4.2 VACCINATIONSKRAV
KILROY strävar efter att ge information om vaccinationskrav och upplysa resenären om vart man hittar denna information. Att uppfylla vaccinationskraven är resenärens skyldighet och detta ska kunna dokumenteras med ditt vaccinationskort. Information om vaccinationer kan man hitta hos Vaccinationsguiden.
4.3 PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING
Huvudregeln är att alla som är på en äventyrsresa med KILROY inte får vara beroende av assistans. Våra resor är tyvärr inte lämpliga för dem som har svårt att gå då det ofta är en (viktig) del av reseprogrammet.
I enlighet med europadirektiv (1107/2006 Art. 4 st. 2) kan KILROY kräva att person med funktionsnedsättning har en medhjälpare under hela resan.
KILROY förbehåller sig rätten att neka resenärens deltagande där vi anser att resenären inte kommer att kunna slutföra resan med egna medel. Ett sådant nekande är utan ansvar för KILROY.
4.4 KONTROLL AV RESEDOKUMENT
Kunden är skyldig att granska resedokumenten så snart dessa har mottagits och att omedelbart kontakta KILROY om informationen inte är enligt överenskommelse. Det är också kundens ansvar att meddela KILROY om förändringar sker efter bokning av resan, exempelvis sjukdom, graviditet eller namnändring.
4.5 NAMN PÅ RESEDOKUMENT
Kunden ansvarar för att namnen på resedokumenten är identiska med det fullständiga namnet i kundens giltiga pass. Om de inte överensstämmer så finns risk att till exempel få avslag på sin viseringsansökan. Om kunden får kännedom om avvikelser mellan resedokument och pass måste kunden omgående meddela KILROY, som kommer att försöka rätta till felet. Om det är kundens fel att informationen inte stämmer överens med varandra, är det kunden som måste betala de eventuella kostnader som kan uppstå för att rätta till felet. De flesta flygbolag tillåter inte namnändringar av biljetter, vilket betyder att kostnader kommer att uppstå i samband med en ändring. Dessa ändringsavgifter varierar beroende på flygbolag, från 1 500 kr till priset för en ny flygbiljett. Om det inte går att ändra dokumenten kan kunden inte hålla KILROY ansvarig.
4.6 FLYG
4.6.1 Genomgående resa
Alla flygbiljetter betraktas som en sammanhängande bokning. Det betyder att flygbolagen kan avboka alla resterande flygbokningar om man inte möter upp för avresa enligt resplanen. Resenären förlorar alla rättigheter till vidare resor, ändringar och återbetalningar för hela resan om man avstår vissa flygsträckor.
4.6.2 Enkelbiljett
KILROY avråder skarpt sina kunder från att resa med enkelbiljetter. Detta gäller särskilt länder utanför Europa och kan även innefatta länder som ej kräver visum. Resenärer med enkelbiljetter ansvarar själva för inrese- och uppehållstillstånd eller annan dokumentation som rör de relevanta länderna, och vidare de konsekvenser som uppstår av att resa utan denna dokumentation. KILROY ansvarar inte för eventuella extra kostnader som kan uppstå i sådana fall.
Observera att om du flyger hem eller vidare från ett annat land än det du reser till kan detta ses som en enkelbiljett och ett bevis på utresa från det land du först anländer till kan komma att krävas. Detta kan vara buss/ båt/tåg/äventyrsresa eller liknande. Kan du inte uppvisa detta så kan du i värsta fall nekas inresa. För mer information, vänligen kontakta det aktuella landets ambassad.
4.6.3 Ej genomgående resa
Vid köp av två eller flera enskilda flygbiljetter från olika flygbolag och med egna biljettnummer anses dessa flygbiljetter vara oberoende av varandra. Detta innebär att om det vid byte av flyg uppstår försening eller om resenären på annat sätt missar resan/förbindelsen/nästa flygning, bär varken KILROY eller flygbolaget ansvaret för det som inträffat. Inte heller för extra kostnader för nya biljetter, boende etc som kan komma uppstå pga. detta.
4.6.4 Återbekräfta flyg
Att återbekräfta flyg krävs inte, men KILROY rekommenderar starkt att du som resenär kontrollerar alla tider för resor senast dagen innan via tillgängliga digitala tjänster i realtid från flygbolaget eller KILROY.
4.6.5 Studentbiljetter
Resande på KILROY studentbiljett är skyldiga att ha ett giltigt ISIC-kort under hela resan. Saknad av- eller utgånget kort kan leda till nekad ombordstigning i de fall flygbolag kontrollerar detta. KILROY bär inget ansvar för detta. Kort som utfärdas med falsk dokumentation kommer att medföra extra kostnad med ordinarie pris för flygbiljetten vilket är resenärens fulla ansvar. Resenären ska kontakta KILROY i god tid före avresan om ett köpt KILROY ISIC-kort inte har mottagits elektroniskt.
4.6.6 Flygresan
Flygbiljetter kan inte ändras, avbokas, förlängas utan vidare eller överlåtas till andra. Priset för ändringar och avbokningar varierar mellan olika biljettyper och flygbolag och är i vissa fall ej möjligt.
Tider för avgångar och ankomster anges alltid i lokal tid. Ändringar av flygtider kan förekomma och det är därför viktigt att resenären kontrollerar avgångstiderna i förväg för alla flygresor. Om KILROY får information om förändringar i flygtider meddelar vi resenären detta. Om resenären ser att senast mottagna resplan inte stämmer överens med flygtiderna hos respektive flygbolag så ska resenären omedelbart kontakta KILROY.
Vanligtvis rekommenderas incheckning två timmar före avresa. Det innebär att resenären måste ha genomfört incheckningen senast två timmar före avgång. Vissa flygbolag kräver incheckning i förväg, vilket också ofta förekommer i andra länder. Den exakta tiden för incheckningen anges antingen i resehandlingarna eller genom att kontrollera flygplatsens/flygbolagets hemsida. På grund av säkerhetsskäl och gällande regler ska resenären se till att vara väl informerad, undvika onödiga risker och försäkra sig om vilka tider för incheckning och avresa som gäller.
4.7. ANDRA TJÄNSTER/PRODUKTER SOM INGÅR I PAKETRESAN
4.7.1 Hotell
KILROY vill notera att standarden på hotell kan variera på olika platser runt om i världen och kan vara både högre och lägre än vad man är van vid i Sverige.
KILROY försöker i så stor utsträckning som möjligt att informera i god tid om det förekommer större renoveringsarbeten på hotellet, exempelvis ombyggnationer som stör mer än normalt.
Vid bokning/avbokning/ändring av hotell så har KILROY rätt att ta ut en serviceavgift för administrativa kostnader oavsett hotellförmedlarens villkor.
4.7.2 Hyrbil
KILROY samarbetar bara med stora och välrenommerade biluthyrningsföretag. I de flesta fall ingår alla obligatoriska försäkringar i våra priser, men kontrollera när du bokar vad som gäller för din bilhyra. När du hämtar bilen kommer biluthyrningsföretaget begära ett kreditkort där en deposition debiteras, men återbetalas i slutet av hyrestiden. Den person som anges som förare måste därför alltid ha ett giltigt kreditkort med sig. Observera att om du bokat hyrbil och lämnar den på annan plats än där du hämtade den, tillkommer oftast en så kallad envägsavgift. Avgiften betalas på plats direkt till biluthyrningsföretaget och priset varierar beroende på hur lång sträcka som körs.
Vid bokning/avbokning/ändring av hyrbil så har KILROY rätt att ta ut en serviceavgift för administrativa kostnader oavsett biluthyrarens villkor.
4.7.3 Äventyrsresor
På några av våra äventyrsresor finns det en ”local payment” vilket är ett belopp som betalas kontant, på plats, direkt till leverantören. Detta tas ut av våra leverantörer för att betala direkta kostnader på resan, till exempel lokal transport, bensin, inträdes- och parkavgifter etc. Genom detta kan leverantören hålla nere kostnaderna och undvika extra påslag. Om det är en ”local payment” på resan så framgår det i det aktuella reseprogrammet och-/eller på hemsidan.
'Guaranteed departures': våra leverantörer av äventyrsresor har garanterad avresa på de flesta av deras resor, men vissa kan inte bekräftas förrän närmare avgång. Eventuella ändringar/inställda resor kan bero på för få anmälda till en specifik avgång, och KILROY reserverar sig för eventuella ändringar/inställda resor.
Vid bokning/avbokning/ändring av en äventyrsresa så har KILROY rätt att ta ut en serviceavgift för administrativa kostnader oavsett leverantörens villkor.
4.7.4 Volontärresor
På resor där volontärarbete ingår ska resenären i förväg bekanta sig med eventuella särskilda bestämmelser och villkor för vistelsen. Det kan vara krav på intyg, visum, vaccinationer, särskilda regler gällande uppförande eller lokala bestämmelser och normer. På de flesta projekt krävs även att resenären har en brottsfri bakgrund varför ett intyg från belastningsregistret kan krävas vid sociala volontärprojekt.
Vid bokning/avbokning/ändring av en volontärresa så har KILROY rätt att ta ut en serviceavgift för administrativa kostnader oavsett leverantörens villkor.
4.8 ORDNINGSVILLKOR
Resenären måste följa de ordningsregler som våra leverantörer har under sin resa, det kan till exempel vara under en äventyrsresa, på hotell, flygplats eller flygresa.
Resenären måste uppträda på ett sätt som inte stör medresenärer, guider/arrangörer eller lokalbefolkningen. I allvarliga eller upprepade fall kan olämpligt beteende leda till att resenären utesluts från fortsatt deltagande av KILROY, KILROYs underleverantörer eller deras representanter. I sådana fall ansvarar resenären själv för hemresa och de utgifter som följs av detta. Om detta sker har resenären inte rätt att få någon form av återbetalning av resan.
Som redan nämnts förutsätter deltagande i resan att resenären har tagit till sig den information som lämnats, på hemsida, resedokument, resplan, i praktiska resetips och att denne följer dessa. Samtidigt förväntas resenären att ta del av allmän tillgänglig information om destinationen rörande politik, hälso-och sjukvård, klimat etc.
Det är en förutsättning för deltagande i resan att resenären agerar ansvarsfullt och hänsynstagande, och följer de regler och riktlinjer som finns. Det rekommenderas att resenärer ej reser ensamma i okända och avlägsna områden, särskilt efter mörkrets intåg. Vill man vara på egen hand, bör det alltid ske i samråd med guide, och eventuellt även med KILROY. Om du är på en resa utan guide bör du läsa relevanta guideböcker/hemsidor som ofta ger bra och tillförlitlig information om vad som gäller på en viss destination. Om olyckan är framme, kontakta ditt försäkringsbolags alarmcentral eller KILROY om det inte är akut.
4.9 RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
Om resenären inte uppfyller kraven för pass, visum, hälsokrav, korrekt namn på resedokument samt läst igenom dessa, möter upp i tid samt läst igenom villkoren för bokningen, får resenären inte kräva ersättning av varken KILROY, förmedlare eller dess underleverantör för de följder som uppstår av resenärens bristande ansvar.
5. ÄNDRINGAR I AVTALET SOM INGÅTTS
5.1 ÖVERLÅTELSE AV PAKETRESAN
KILROY tillåter inte att man överlåter helt eller delvis paketresan till andra om inte underleverantörernas villkor tillåter det.
5.2 PRISÄNDRINGAR
KILROY får efter att avtalet har ingåtts ändra det avtalade priset för paketresan om förändringen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter, offentliga avgifter samt valutaförändringar.
Vid ändringar av resans pris informerar KILROY resenären om prishöjningar eller prissänkningar. Resenären ska bli underrättad om prisförändringen så snart som möjligt (via e-post eller brev) och senast 20 dagar före avresan. Priset kan max höjas med 8% av paketresans pris. Om ökningen är mer än 8% av paketresans pris så har kunden rätt att säga upp avtalet.
Vid prissänkning till följd av förändringar i ovanstående villkor har kunden rätt till ett prisavdrag som motsvarar den prissänkning som förändringarna medför. I detta avseende har KILROY rätt att dra av för de omkostnader som uppstår i samband med återbetalningen till kunden.
5.3 KUNDENS ÄNDRINGAR AV PAKETRESAN
Om resenären vill göra ändringar i resan måste man kontakta KILROY så snart som möjligt. Om ändringen är möjlig så är det resenären som får stå för de extra utgifter som detta kan medföra. KILROY har ingen skyldighet att göra ändringar i resan.
Om kunden vill göra ändringar som KILROY inte kan uppfylla i det befintliga avtalet, och resenären står fast vid önskemålet om detta, kommer ändringen att betraktas som en avbokning av resan (jfr punkt 6.2.1) och ses som en ny bokning.
KILROY kommer att försöka tillgodose speciella önskemål i samband med bokning av resan, men det finns ingen garanti för detta, vilket gäller även om önskemålet står i resedokumenten. Önskemål om eventuell uppgradering, enkelrum eller förlänga resan måste alltid ges i god tid före avresa, helst redan vid bokning av resan.
5.4 KILROYS ÄNDRINGAR AV PAKETRESAN
5.4.1 Oväsentliga ändringar
Innan paketresans start har KILROY rätt att göra oväsentliga ändringar utan kundens samtycke. Kunden är skyldig att acceptera sådana ändringar, om KILROY tydligt informerar kunden om ändringarna innan paketresan startar och utan onödigt dröjsmål.
KILROYs paketresor inkluderar ofta äventyrsresor med en eller flera av våra underleverantörer. Beroende på vissa omständigheter och äventyr kan sena förändringar av reseprogrammet ske. Detta görs för att förbättra resan med hänsyn till kända (och okända) förändringar så som väder, framkomlighet eller andra lokala förhållanden som påverkar reseprogrammet. Reser du till områden där infrastrukturen är sämre, än man är van vid i Sverige, kommer ändringar att ske ofta, även längs vägen och resenären måste betrakta det som en del av resan. På grund av detta ges ingen ersättning för förseningar eller förändringar så länge det inte är av stor betydelse för resans syfte.
5.4.2 Övriga ändringar
Om KILROY innan resans start antingen gör betydande ändringar i paketresan eller inte kan leverera vissa delar som KILROY skulle ha levererat eller om KILROY höjer priset för resan med mer än 8% så har kunden följande rättigheter; antingen kan kunden säga upp avtalet och få en återbetalning av de pengar som betalats, delta i en ersättningsresa om KILROY erbjuder det eller acceptera de ändringar som gjorts.
KILROY är skyldiga att informera om betydande förändringarna utan onödigt dröjsmål. KILROY ska också uppge om ändringarna påverkar priset för paketresan och uppge kundens alternativ (som nämnts ovan).
Kunden måste informera KILROY om sitt beslut. Konsekvenserna för att inte meddela sitt beslut inom den tidsfrist som har satts kan leda till att kunden anses ha accepterat ändringar som omfattas av klausul 5.4.1. I vissa situationer kan kunden ha rätt till ersättning, om kunden drabbas av en ekonomisk förlust till följd av ovannämnda betydande förändringar, såvida inte skälet till förändringarna är oundvikliga och extraordinära omständigheter.
5.4.3 Ändringar efter resans start
På samma sätt som nämns under 5.4.1 och 5.4.2 ovan så kan ändringar även uppstå efter resans start. Detta gäller främst där paketresan sträcker sig över en lång tidsperiod och lokala förhållanden kan ändras innan resenären anländer till den aktuella destinationen/området.
I de fall eller händelser som är av obetydlig karaktär, eller endast har en mindre påverkan på resan, är KILROY ej ansvarig och resenären förväntas visa flexibilitet. Vid större och betydande förändringar kan resenären yrka på brister. (se avsnitt 7). KILROYs målsättning är alltid att rätta till eller åtgärda fel så att resan kan fortsätta och inte avbrytas. En värdering kommer att göras av KILROY om att återbetala de delar av resan som påverkades avsevärt, detta görs genom ett dagspris.
5.4.4 Flygförsening
Vid flygförseningar som omfattas av EU-förordning 261 ska klagomål göras direkt till flygbolaget, då denna förordning reglerar förhållandet mellan resenären och flygbolaget. KILROY omfattas därför inte av förordning 261, utan endast av lagen om paketresor.
KILROYs ansvar begränsas av internationell lag och internationella konventioner. Om ett flygbolag ger ersättning på plats kan ytterligare ersättningskrav inte göras. Resenären kan inte räkna med att få ersättning i samband med försenad hemresa. Till exempel, viktiga angelägenheter omedelbart efter hemkomsten har ingenting att göra med KILROY tillhandahållande av resan.
6. UPPSÄGNING AV AVTALET
6.1 ÅNGERRÄTT
Ångerrätt gäller ej vid köp av paketresor. Den lagstadgade ångerrätten gäller inte för resor och du kan därför inte ångra köpet av en paketresa. Det gäller oavsett om du köpt den via nätet, i en butik eller av en förmedlare.
6.2 AVBOKNING AV PAKETRESAN
6.2.1 Avbeställningsvillkor
Vid bokning av paketresa erbjuds du alltid en avbeställningsförsäkring. Vi erbjuder två olika avbeställningsförsäkringar, en som gäller fram tills dess att din resa påbörjas och en som även gäller fram tills att du påbörjar delarrangemang längs med vägen. I din bekräftelse framgår vilket av skydden som du har. För avbeställningsförsäkringen gäller följande regler:
Avbeställningsförsäkring 6%
Har du tecknat KILROYs avbeställningsförsäkring så kan du avboka din resa innan avresa. Försäkringen gäller fram till att du lämnar din bostad och resan påbörjas. Resan avbokas direkt med din reseexpert. Detta förutsatt att det sker under våra öppettider. Om vi inte har öppet behöver du avboka ditt flyg direkt hos flygbolaget. Avbokningsregler är enligt villkor. Det är ingen självrisk vid dokumenterade skador. Läs mer i försäkringens villkor som medföljer i din bokningsbekräftelse.
Avbeställningsförsäkring Plus 7%
Har du tecknat KILROYs avbeställningsförsäkring Plus kan du även avboka delarrangemang längs med resans gång. Avbokning måste ske till KILROY eller direkt med leverantör innan resa eller delarrangemang påbörjas. Ingen självrisk vid uppfyllande av regler och dokumentation av skador. Läs mer i försäkringens villkor som medföljer i din bokningsbekräftelse.
Övriga avgifter som serviceavgift, avbeställningsförsäkring, samt ISIC/IYTC kort återbetalas aldrig. Har du inte tecknat någon avbeställningsförsäkring så tar KILROY ut en administrativ kostnad för att hantera avbokningen samt att alla leverantörers kostnader vid avbokning tas ut.
Följande regler är tillämpliga om inte andra villkor har framförts på resedokumenten. Observera att det kan finnas extraordinära avgifter i samband med enskilda resor och dessa anges vid bokningstillfället.
6.2.2 Avbokning vid krigshandling, naturkatastrofer, pandemi etc.
Resenären kan avboka en paketresa innan paketresan påbörjas utan att betala en avbokningskostnad, om det finns oundvikliga och extraordinära omständigheter antingen på destinationen eller i direkt närhet av den, och omständigheterna påverkar i betydande grad KILROYs möjlighet till genomförande av paketresan eller transporten av passagerare till destinationen.
Vid avbokning utan avbokningskostnad har kunden rätt till full återbetalning av resans pris, men har inte rätt till ytterligare ersättning från KILROY.
För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
Möjlighet till avbokning utan avbokningskostnad gäller ej om resenären vid ingående av avtalet kände till eller borde ha känt till dessa omständigheter, eller om händelsen var allmänt känd. Exempelvis anses Covid-19-pandemin vara en sådan omständighet som resenären bör ha känt till vid bokning av resan.
Kan resenären inte avboka utan avbokningskostnad enligt ovanstående så gäller vanliga avbokningsregler. Se avsnitt 6.2.
För resor bokade till flera destinationer är det tillämpligt att resenären endast har rätt att avbryta den del av paketresan som sker i det gällande området. Om denna del av paketresan utgör en väsentlig del av resan har kunden dock rätt att avboka hela resan.
6.2.3 Återbetalningstid och beräkning av avbokningsavgifter
Återbetalning av resa enligt paragraf 6.2.1 och 6.2.2 ska ske senast 14 dagar efter resenärens avbokning av paketresan.
6.3 KILROYS AVBOKNING AV RESAN
6.3.1 Avbokning på grund av för få deltagare
Om resan kräver ett visst antal deltagare för att genomföras kommer detta att anges i KILROYs resedokument eller i avtalet. Det anges också hur många deltagare det minimum kommer att vara på resan för att den ska genomföras och när detta antal senast ska uppnås.
Om minimiantal för resan inte uppnås i tid kan KILROY säga upp paketresans avtal utan rätt till skadestånd för resenären. KILROY ska informera resenären om detta inom den angivna tidsfristen, dock senast
20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
7 dagar före avresa om resan vara mellan 2 och 6 dagar
48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
6.3.2 Avbokning på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter
KILROY har möjlighet att säga upp avtalet, ansvarsfritt, för en paketresa om KILROY hindras till att fullfölja avtalet på grund av oundvikliga och extraordinära omständigheter samt om KILROY informerar kunden om detta utan onödigt dröjsmål och innan paketresan startar.
För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
I ett sådant fall ska pengarna återbetalas till resenären senast 14 dagar efter uppsägningen, och resenären har ej rätt till kompensation.
7. BRISTER OCH REKLAMATIONER
Om det uppstår problem med den paketresa man köpt, innan, under eller på destinationen, ska resenären så fort som möjligt rapportera detta till KILROY, till leverantörens representant på destinationen eller till den berörda underleverantören. Om problemet kvarstår, inte kan/kommer att åtgärdas, eller om resenären ej är nöjd efter att åtgärder gjorts, ska resenären meddela KILROY detta direkt. Reklamationer ska alltid ske skriftligen via e-post till [email protected] KILROY försöker alltid att rätta till eller åtgärda felet så att resan kan fortsätta och ej avbrytas. Efter bedömning kommer KILROY att återbetala de delar av resan som påverkades avsevärt genom att beräkna ett dagspris.
Resenären måste se till att reklamationen registreras av KILROYs representanter eller underleverantörer på plats. Dessutom bör resenären se till att få reklamationen dokumenterad. Om man ej följer ovan tillvägagångssätt för att påvisa fel kan detta få konsekvenser för rätten att senare åberopa felet och få ersättning.
8. BEGRÄNSNINGAR I KILROYS ERSÄTTNINGSANSVAR
Flygbolagen är direkt ansvariga för att transporten med flyg utförs enligt Warszawa- och Montrealkonventionerna, EU:s förordning (889/2002 och 261/2004) samt svenska Luftfartslagen. KILROY begränsar sitt ansvar till tillämpliga gränser vid alla tidpunkter som anges i Warszawa- och Montrealkonventionerna (lufttransport), Atenkonventionen och EU:s förordning 392/2009 (transport till sjöss) och COTIF-konventionen och EU:s förordning 1371/2007 (järnvägstransport). KILROYs ansvar får därför inte överstiga det belopp som gäller för de transportörer som ansvarar för transporten.
9. KRAV PÅ ERSÄTTNING
Krav på skadestånd och/eller proportionerligt prisavdrag för resan – till följd av fel som har reklamerats på korrekt sätt och som inte har åtgärdats av KILROY – ska lämnas in till KILROY inom rimlig tid efter resans slut. Om det inte görs förlorar resenären rätten att ställa detta krav till KILROY. Resenären kan framställa ersättningskrav skriftligen till [email protected]
10. PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
När kravet lämnas till KILROY måste resenären uppge om denne också har ansökt om ersättning från transportbolaget på grundval av EU-förordningar om passagerares rättigheter och skadeståndsansvar vid persontransporter och enligt de internationella konventioner som också reglerar detta förhållande.
Så länge kunden har erhållit ersättning och/eller kompensation från underleverantör, transportbolag eller försäkringsbolag har KILROY rätt att räkna av det belopp som erhålls i den ersättning/kompensation som beviljats enligt lagen om paketresor och sammansatta researrangemang.
11. TVIST
Vid oenighet mellan KILROY och resenären kan resenären kontakta konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm.
En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: https://ec.europa.eu/odr.
Resenären uppger då KILROYs e-postadress [email protected] De tvister som ej kan lösas mellan parterna separat eller hos ARN kan, om parterna så önskar, prövas av domstol, här gäller svensk lagstiftning om inte annat anges i gällande lag och konventioner.
12. GARANTI I RESEGARANTIFONDEN
Vid konkurs har KILROY ställt garanti hos danska Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, 2800 Kongens Lyngby, Danmark.
Tillbaka till toppen av sidan