Återbetalningar för paketresor
Status på återbetalningar i samband med COVID-19.
KILROY Sweden AB är en del av KILROY koncernen med huvudkontor i Köpenhamn.
KILROY Sverige har ställt sin resegaranti i den danska ”Rejsegarantifonden” som i samarbete med den Danska Resebyråföreningen har förhandlat fram ett avtal om lån och stöd för återbetalningar i samband med paketresor och COVID-19 situationen.
Det saknas fortfarande en del riktlinjer från den danska regeringen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Erhvervsministeriet och som sista instans EU-Kommissionen för att det ska vara möjligt för oss att hantera alla återbetalningarna. Då vi fortfarande väntar på riktlinjer betyder det att det fortsatt kommer att ta lång tid innan vi kan behandla alla återbetalningar på grund av den stora mängden av inställda resor.
Eftersom det har blivit en mycket längre process än vad vi ursprungligen hade hoppats på, erbjuder vi nu möjligheten till en COVID-19-voucher (läs mer om voucher ”Presentkort”). Ett accepterande av en voucher är frivilligt och Rejsegarantifonden har garanterat att vouchern kommer att täckas om resebyrån som utfärdat vouchern skulle hamna i obestånd (konkurs).
Om du inte är intresserad av att få tillgång till en voucher kommer vi nedan att uppdatera statusen på våra återbetalningar. De olika perioderna nedan är i förhållande till vår garanti i Rejsegarantifonden och de avtal om stöd som förhandlats fram i samband med den. Vi följer självklart den svenska lagen angående UD:s avrådan och rätt till avbokning enligt paketreselagen.
Period 1 (avresa mellan 13 mars och 13 april): Avslutat och återbetalat enligt regeringens riktlinjer.
Period 2 (avresa mellan 14 april och 10 maj): Avslutat och återbetalat enligt regeringens riktlinjer.
Period 3 (avresa mellan 11 maj och 31 maj): : Avslutat och återbetalat enligt regeringens riktlinjer.
Period 4 (avresa mellan 1 juni och 31 augusti): Avslutat och återbetalat enligt regeringens riktlinjer.
Period 5 (avresa mellan 1 september och 31 december): period 5 är igång men en längre behandlingstid förväntas eftersom vi är beroende av utbetalningar av det utlovade statliga stödet i form av speciella supportpaket för resebranschen samt hanteringen och beräkningen av alla återbetalningar manuellt. Behandlingstiden förväntas vara upp till 4 månader från avresedatum. Därför erbjuder vi också möjligheten att få ett presentkort.
Avbruten resa (avresa före 13 mars och återvända hem efter 13 mars): återbetalningar av avbrutna resa pågår och vi kommer att kontakta dig när vi har beräknat återbetalningen. Den längre behandlingstiden beror på det faktum att vi är beroende av utbetalningen av det utlovade statliga stödet i form av speciella resepaket för resebranschen samt uppgiften att hantera och beräkna alla resor individuellt. Vi väntar även på återbetalningar från många flygbolag vilket gör att det tar längre tid än vad vi önskar. Behandlingstiden förväntas vara upp till 6 månader men vi återbetalar löpande så snart det är möjligt.
Regler för återbetalning för paketresor
Har du köpt en paketresa genom oss (dvs har du bokat en flygresa tillsammans med andra produkter som hotell eller upplevelser) så gäller informationen nedan. Om du bara bokat flyg med oss – läs under rubriken "om du bara köpt flygbiljett" längst ned på denna sida.
Vi vet att många av våra kunder har varit tvungna att avboka eller åka hem från sina planerade resor. Något som vi på KILROY är otroligt ledsna för – det finns inget vi vill hellre än att ha våra kunder ute på sina drömresor. Men som läget är och har varit så går säkerheten alltid först.
När världen är upp och ner är det viktigt att vi som företag och researrangör agerar korrekt och enligt de lagar som finns. Därför följer vi och hänvisar vi till EU-direktiv för paketresor i dessa fall.
Dina juridiska och finansiella rättigheter vid olika omständigheter
Om utrikesdepartementet avråder från att resa till ditt resmål **
Om UD avråder från resor till din destination och du har bokat en paketresa har du rätt till en full återbetalning om ditt avresedatum är eller var planerat under den tiden UD avråder från att resa. Detta förutsatt att du bokade innan avrådan från UD kom. Avbokning sker endast med 14 dagars framförhållning. Väljer du att avboka din resa tidigare än 14 dagar innan avresa så gäller vanliga avbokningsregler.
Om mina resplaner ändras av researrangören
Under paketreselagen har du rätt till ersättning för de delar av resan som inte blev av om arrangören (antingen vi på KILROY eller våra leverantörer) väljer att avboka eller avbryta din resa.
Om du själv väljer att ändra dina resplaner under din resa
UDs avrådan innebar inte en uppmaning till svenskar att resa hem. Om du får kostnader på grund av att du ändrar dina resplaner under tiden du är ute och reser (för att du t ex vill komma hem tidigare) hänvisas du till att ta kontakt med ditt försäkringsbolag, då detta inte täcks av din researrangör. Det är upp till ditt försäkringsbolag om och i så fall hur mycket av dina omkostnader för avbruten resa som kommer betalas ut. Vi som researrangör hjälper dig förstås med nya biljetter så gott som det går samt med att avboka delarrangemang du inte kunnat genomföra i din planerade resa.
Arrangerad hemtagning
UD har i detta fall inte beordrat evakuering av något land, men i och med att många svenska medborgare har haft svårt att kunna komma hem så har UD arrangerat ett fåtal flighter hem till Sverige. Dessa flighter medför en kostnad och du behöver kontakta UD för mer information.
Om du vill avboka din framtida resa (med avresedatum efter nuvarande reseavrådan)
Vill du avboka en resa som har avresa efter UD reseavrådan gäller inte paketreselagen (enligt EU-direktiv*) och heller inte om du väljer att avboka mer än 14 dagar innan avresa. Du kan dock kontakta ditt försäkringsbolag och se om de kan stå för detta.
Om du bara köpt flygbiljett
När du endast köpt en flygbiljett gäller inte paketreselagen. Har du bokat endast en flygbiljett agerar KILROY endast som förmedlare av tjänst och är helt beroende av vad flygbolaget betalar tillbaka. Istället hänvisas du till att kontakta ditt försäkringsbolag för de kostnader du fått utöver återbetalningen du får via KLROY och flygbolaget. Läs mer här: https://www.kilroy.net/flight-tickets-covid-19
* EU-direktiv (EU) 2015/2302 från 25 november 2015 om paketresor och researrangemang
**UD avråder sedan 14 mars 2020 alla icke nödvändiga resor utomlands fram till den 31 aug 2020. Läs mer på UDs hemsida