Återbetalningar för paketresor
KILROY Sweden AB är en del av KILROY koncernen med huvudkontor i Köpenhamn.
KILROY Sverige har ställt sin resegaranti i den danska ”Rejsegarantifonden” som i samarbete med den Danska Resebyråföreningen har förhandlat fram ett avtal om lån och stöd för återbetalningar i samband med paketresor och COVID-19 situationen.
Eftersom det har blivit en mycket längre process än vad vi ursprungligen hade hoppats på, erbjuder vi också möjligheten till en COVID-19-voucher (läs mer om voucher ”Presentkort”). Ett accepterande av en voucher är frivilligt och Rejsegarantifonden har garanterat att vouchern kommer att täckas om resebyrån som utfärdat vouchern skulle hamna i obestånd (konkurs).
Om du inte är intresserad av en voucher så kommer återbetalning ske så snart som möjligt.
Vi har per idag behandlat och återbetalat en stor del av avbokade och avbrutna resor. De få återbetalningar som ännu inte har gjorts är avbrutna resor där vi fortfarande inväntar återbetalning från flygbolag och detta ligger därför utanför vår kontroll.
När världen är upp och ner är det viktigt att vi som företag och researrangör agerar korrekt och enligt de lagar som finns. Därför följer vi och hänvisar vi till EU-direktiv för paketresor i dessa fall.
* EU-direktiv (EU) 2015/2302 från 25 november 2015 om paketresor och researrangemang
**UD avråder sedan 14 mars 2020 alla icke nödvändiga resor utomlands fram till den 31 maj 2020. Läs mer på UDs hemsida
Om du bara köpt flygbiljett
När du endast köpt en flygbiljett gäller inte paketreselagen. Har du bokat endast en flygbiljett agerar KILROY endast som förmedlare av tjänst och är helt beroende av vad flygbolaget betalar tillbaka. I stället hänvisas du till att kontakta ditt försäkringsbolag för de kostnader du fått utöver återbetalningen du får via KLROY och flygbolaget. Läs mer här: https://www.kilroy.net/flight-tickets-covid-19