{{ section.name }} Support

Vi hittade {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} samt {{ category.count + ' ' + (category.count == 1? category.label:category.pluralLabel) }} för '{{ searchTerm }}'

0 Results found

Hittar du inte det du letar efter?

Hör av dig till oss så hjälper en av våra grymma reseexperter dig att hitta din drömresa.

Eleonores resa med Transmongoliska järnvägen

utsikten från tåget längs transmongoliska järnvägen

Min resa med Transmongoliska järnvägen

Den 25 augusti bar det av med flyg från Köpenhamn till Moskva. Så nervös som jag var den dagen har jag aldrig varit inför en resa någonsin. Alla skräckhistorier jag hört om Ryssland och Moskva snurrade i huvudet. Men vid ankomst och incheckning på hotellet och en liten promenad på stan så började den känslan sakta med säkert och försvinna.

Med anledning av den rådande situationen har vi valt att inte erbjuda resor till Ryssland tillsvidare.

Läs mer om Transmongoliska järnvägen

Snacka Transmongoliska järnvägen med oss!

Moskva - en positiv överraskning

Moskva visade sig vara mycket annorlunda än jag trott, mysiga turistgator, fina byggnader, torg, katedraler och väldigt grönt på många ställen. Dagen efter så möttes vi av vår guide på hotellet som tog oss ut på en 5 timmar lång sightseeing till fots. Vi fick till gamla Arbat gatan, som är Moskvas första gågata med mycket restauranger, barer och butiker, kan absolut rekommenderas. Vi åkte till några av Moskvas fantastiska tunnelbanestationer som är otroligt utsmyckade och väldigt vackra.

Vi kom upp ur tunnelbanan runt hörnet från Kreml och Röda Torget och promenerade runt Alexanderpark för att komma in i Kreml. Inne på området ligger många katedraler och även byggnader där ryska makten sitter och styr än idag. Vi fortsatte ut mot Röda Torget och Vasilijkatedralen som är väldigt kända för sina färgglada kupoler. Vi fick även se Bolsjojteatern på vägen åter till vårt hotell. Efter denna rundvandring i Moskva var jag faktiskt mycket imponerad av staden och kände att hit kommer jag absolut att åka igen.

ett par sitter på utsiktsplats i moskva

Trevliga överraskningar på tåget

Vi spenderade sista dagen med att bunkra upp på mat, dricka och andra förnödenheter till tågresan. Man behöver ha med sig lite för att underhålla sig själv under 5 nätter på Transsmongoliska Järnvägen till Mongoliet. Vi blev glatt överraskade över att vi fått 1:a klass kupé och inte behövde dela med andra människor. Vi lärde däremot känna vår kupégranne från Nordirland och dagarna gick väldigt fort med en hög böcker, trevligt sällskap och fantastiskt utsikt. Ett par gånger om dagen stannar tåget på olika stationer i mellan 10-20 minuter och då har man en möjlighet att gå av tåget och handla av försäljare på perrongerna. Dom säljer allt från godis till nudlar, öl, souvenirer med mera.

en station under resan med transsibiriska järnvägen

Ingen kulinarisk upplevelse...

Restaurangvagnen på tåget byts ut per land så i Ryssland är det den ryska vagnen och i Mongoliet den mongolska och i Kina den kinesiska. Maten varierar därefter såklart. Vi åt bara i ryska och mongolska och maten är ätbar men dock långt ifrån en kulinarisk upplevelse. I Mongoliet kan de även luras på priserna så att där kan man behöva vara vaksam och fråga vad saker och ting kostar innan man beställer.

nudlar och guidebok om transsibiriska järnvägen

Ulan Bator

Vid ankomst till Ulan Bator ca 06:30 på morgonen så blev vi mötta av vår guide som direkt skulle ta oss ut till Terelj Nationalpark. Det tar ca 1,5 timma att resa ut och man bor på en resort som består av Gers dvs nomadtält. Alla tält har en kamin i mitten som det eldas i på nätterna om det blir kallt. Utflykten är en privat tur där man är själv med en guide och chaufför så man har full uppmärksamhet hela tiden. All mat under utflykten ingår och i Terelj besöker man bland annat Sköldpaddsklippan och en nomadsfamilj för att se hur som bor och lever. Hos dem blir man även tagen på en kortare ridtur så man får njuta av de gröna kullarna och fantastiska utsikten.

vackert landskap i mongoliet

Efter en mysig frukost på resorten så blev vi körda in till Ulan Bator igen och checkade in på det guesthouse vi skulle spendera natten på. Ulan Bator som stad är ingenting att hänga i granen alls. Mycket trafik överallt och inte så extremt mycket att se i staden. Vi gick till torget Sükbataar Square för att se Djungis Khan statyn. Vi besökte även State Department Store som är ett stort köpcenter med en bra matbutik där man kan bunkra upp mat till tåget. Man kan även besöka den permanenta cirkusen eller se lokala shower med danser och sånger typiska för Mongoliet.

Vi fortsatte dagen efter ut till Hustai Nationalpark som ligger ca 2 timmar från Ulan Bator. Efter incheckning på vårt nya Ger Resort och lite lunch i magen så åkte vi ut ca 2-3 timmar i nationalparken för att försöka få en glimt av de vildhästar som lever där. Och vi lyckades se dem flera gånger om, de är otroligt fina och bara att höra berättelser om hur de försökt tämja dessa hästar utan att lyckas är otroligt.

flock av vildhästar i mongoliet

Enkelbiljett till Beijing

Efter vårt hästäventyr så hade vi en sista övernattning i Ulan Bator innan vi tog taxi till tågstationen. Även här gäller det att förhandla om priset! Tåget var i tid och vi fick vår 4-bäddskupé som vi fick dela med ett annat svenskt par som faktiskt var mina egna kunder. Liten värld ibland man mycket trevligt och kul. 4 bäddskupén är något mindre än 1:a klassen men det finns bra förvaring för väskor så det går bra att sova och äta där inne. Vi hade 36 timmar framför oss innan vi skulle anlända till Beijing och resan på denna sträcka, speciellt sista biten in mot Peking, är mycket vacker. Man passerar typ 50-60 tunnlar och där mellan ser man otrolig natur. Vi rullade in i Peking nästan exakt i tid och hittade vår förbokade transfer som tog oss till det hotel vi skulle bo på i närheten av Förbjudna staden.

förbjudna staden i kina

En resa att uppleva - ung som gammal

Här slutar vår otroliga resa på över 7600 km landvägen. En resa jag varmt kan rekommendera ung som gammal. Mongoliet är ett stopp jag varmt rekommenderar för naturen och nomadkulturen. Vill man bo för sig själv och ha lite mer bekvämlighet så rekommenderar jag en 1:a klass kupé på den långa delen till Mongoliet. Den sista biten till Peking en bara 1 natt man sover på tåget så då klarar man sig med en 4 bäddskupé. Men vill man ha den sociala kontakten hela vägen så är en 4 bäddskupé att rekommendera som också är det billigaste.

Vill man göra en annorlunda resa och resa landvägen till Asien så är Transmongolska Järnvägen något jag varmt rekommenderar!

// Eleonore

karta över transmongoliska järnvägen

Kilroy.OutdatedBrowserBox.Text Kilroy.OutdatedBrowserBox.LinkText

Hoppsan! Sidan du letade efter går inte att hitta. Kanske hittar du något här istället...